Wat kun je doen voor je kind wat overprikkeld is?

Wat hoor je tegenwoordig toch veel kinderen die overprikkeld zijn. Maar ja, vind je het gek. In deze maatschappij, waar je zo veel keuzes hebt, zo veel prikkels. Hoe vinden we nog rust? Teveel aan prikkels zorgen bij veel kinderen voor een overbelasting. Ze kunnen daardoor minder goed concentreren, of zijn heel druk.

Hoe was dat dan vroeger?

Ik kijk dan toch even naar vroeger, toen ik kind was. Vroeger hadden we niet zoveel keuze voor sporten, tv, games, bezigheden. Een paar sporten, heel weinig games, veel minder tv-zenders en geen mobiele telefoon. Ja, we moeten mee met de tijd, maar de tijd gaat wat mij betreft te snel.

Ik zou wel weer terug willen naar kleinere klasjes, minder druk op presteren (hoezo cito toetsen in de kleuterklas!), minder keuzes in tv, games en sport.

De kinderen van nu weten ook veel meer, volgen bijna allemaal youtube met veel informatie. Wanneer is iets genoeg? Wanneer is het nog leuk? Kinderen zijn vandaag de dag sneller uitgekeken op een sport, en gaan weer een andere sport doen. Het nooit goed genoeg voelen hoort bij deze tijd maar is wel een oorzaak dat veel kinderen overprikkeld zijn.

Hoe herken je overprikkeling?

Denk bijvoorbeeld aan kinderen die:

  • de etiketjes uit de kleren willen hebben
  • op verjaardagen de drukte niet fijn vinden
  • veel huilen of slecht in slaap komen
  • snel boos worden
  • druktemakers
  • zich terugtrekken
  • regelmatig last hebben van buikpijn of hoofdpijn

Hebben we het nu over overgevoelige kinderen (HSP), ADHD of ASS (autistisch spectrum)? Dat kan. Zelf wil ik er geen label aanhangen. Gewoon kinderen die overprikkeld zijn.

Wat kun je nu doen voor je kind wat overprikkeld is?

  • Hou rekening met je kind. Wil je kind niet zo veel handjes schudden, kom lekker op tijd op een verjaardag. Met vakantie liever naar een rustige camping of herkenbaar, dan dezelfde camping als vorig jaar. Gewoon doen! Als je kind zich fijn voelt, dan heb jij ook pas vakantie.
  • School is een behoorlijke prikkel voor veel kinderen. Kinderen van 4 jaar kun je nog makkelijk een middagje thuis houden. Doe dat ook!
  • Ga op zoek naar iets rustgevends. Zo vind mijn jongste een zakje lavendel heel fijn. Als hij overprikkeld is, moeilijk in slaap komt, ruikt hij er graag aan. Maar denk ook aan een knuffel, favoriet plekje in huis of muziek. Een koptelefoon op kan sowieso fijn zijn als rustgever.
  • Neem zelf ook een stapje terug. Merk je dat je kind last heeft van die prikkels, neem even de tijd voor je kind. Het wasje kan ook morgen, echt! En leg je mobiel weg (dit is ook een note for myself).
  • Praat uit school en voor het slapen gaan. Neem de dag door. Zo kan een kind zijn zorgen of vervelende gedachten even uiten.
  • Etherische oliën. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb wel gehoord dat het écht goed werkt om te ontprikkelen.
  • Voor in klas: een bordje met je stemming op je bureau. Zo kan de juf of je klasgenoten rekening houden met je, indien nodig.
  • Let op met suikers en ongezonde voeding in het algemeen. Echt! Voeding moet je zien als een prikkel. Het triggert de verkeerde dingen in onze hersenen.
  • En zie het ook als een mooie eigenschap. Vertel een kind ook wat hun mooi maakt, wat is de kracht van zo’n eigenschap. Gevoelig, empathisch en houdt vaker rekening met anderen. Of de sneller gefrustreerde kinderen zijn juist wel gedreven en komen voor zichzelf op.  

Ik benoem alleen nog de maatschappij als eventuele oorzaak van je overprikkelde kind. Maar kijk ook eens naar zijn geboorte. Door zijn of haar geboorte in kaart te brengen, kom je erachter waar het gedrag vandaag komt en maakt het het gedrag van je kind veel logischer. Kijk hier voor meer informatie over zo’n geboorte in kaart. En neem vrijblijvend contact op met onderstaand contactformulier.

Om te pinnen:

Overprikkeld kind

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *